Thursday, April 25, 2013

Bab 1 : My Sweetheart Isteriku


Bab Satu

Kerja sebagai seorang "System Analyst" di sebuah bank tempatan di ibu negara memang sangat mencabar. Bak kata Mr Sydney, life is more and more difficult and challenging now days, mungkin itu bagi dia, tapi hidup Umairah tetap sama sahaja tiada bezanya dahulu atau sekarang.

Mencabar atau tidak Umairah harus teruskan kerana itu adalah sumber rezekinya..nak cari kerja lain..bukan tak boleh..boleh tetapi Umairah tidak mahu menjadi seorang pemburu kerja. Ibu Umairah selalu berpesan, kerja mana-mana pun sama, yang penting kita pandai bawa diri. Jadi dia mengambil kata-kata ini sebagai pegangan dan pedoman untuk  tabah melalui semua ujiaan ini. Ibu juga selalu berkata

"Allah tidak akan sekali-kali menguji hambaNya diluar kemampuan hambaNya"

Lamunan Umairah terhenti bila telefon di mejanya berdering, mematikan lamunannya memunasabah diri. Tulah nama pun programmer kan...kerja tulis code, kadang-kadang tembus juga screen komputer bila tika mengelamun di waktu tiada idea dan kebuntuan kerana tidak dapat selesaikan masalah. Umairah menangkat telefon tersebut sambil berkata "Good Morning ITD" kata-kata standard language bila angkat telefon di ITD.

"Ha...Mairah...are you find the course why the dashboard show negative value?" Amboiii...bisik hatinya. Memang dia sangat mengenali suara itu, kalau tidak telefon Umairah sehari memang tidak sah.

"Hi Mr Low...yes..we will raise eSMR to rectify this issue.i will inform you once done", Jawab Umairah penuh keyakinan. Cuba berdialog seminimum mungkin tetapi berisi.
Cakap dengan orang yang belum kahwin ni memang susah. Cakap hari ini lain, esok lain pula, memang tidak boleh pakai. Kenapalah pak cik bujang terlajak ini buruk betul perangainya. emmm...confius aku sekejap. Mungkin sebab itulah amoi takut dekat dia. Bisik Umairah di dalam hati.

Rakan sekerjanya sudah mula senyum-senyum. Sudah masak dengan perangai Umairah. Mana tidaknya kalau satu hari Umairah boleh menjawab dan terangkan perkara yang sama sebanyak sepuluh kali, jadi faham-faham lah kan. Rakan-rakan lain pula geram dengan Mr Low ini.

Selesai sahaja meletak telefon, Charl terus pandang kepada Umairah sambil berkata dengan senyuman di bibir. "He called you again?..."

Umairah mengangukkan kepala. Tak terkeluar perkataan dari mulutnya, penat  menerangkan kepada Mr Low sebab dashboard menunjukan nilai negatif. Nasib baik Charl faham.
Kemudian dia bangun dari tempat duduknya..berjalan menuju ke wash room. Sebelum sempat kaki melangkah masuk ke wash room SyedUqail Hakimi memanggilnya. Umairah segera mendapatkan Syed Uqail Hakimi. "You balik pukul berapa?" tanya Syed Uqail bila Umairah berdiri beberapa tapak di hadapannya.

"Not sure...kerja banyak ni..."jawab Umairah agak kasar, walaupun dia tahu berdosa menjawab begitu kepada seorang yang bergelar suami.

"You go back on time la, my mom nak datang after maghrib, you prepare for dinner ok.." Syed Uqail Hakimi memerintah Umairah.

Dengan senyuman manis Umairah membalas "Amboi..amboi Mr Uqail...pandai betul awak memerintah..awak masak sendirilah"Umairah berlalu sambil menjelir lidah. Dalam hati tuhan sahaja yang tahu, bertapa begangnya bila di perintah oleh sang suami.

Sedang Umairah khusuk membelek muka di cermin sambil membetulkan tudungnya, handphonenya berbunyi. “Emmm whatapps rupanya...aaa...mamat senget ni lagi.Aaaa...malasnya...Mamat senget itu adalah suamiku...tapi bukan suami...macam mana tu yer...pening....”

"Sayangggg...tolong la i...kita kena berlakon ok...:P" Ayat pertama keluar di screen smartphone Umairah.
"Ok...i tolong you...tapi i nak hadiah....beg coach..boleh..? kalau tidak i bocorkan rahsia kita" Umairah  mengugut..lama dia tunggu jawapan dari Syed Uqail Hakimi tapi senyap tiada balasan.

Dia menyambung tugasan membandingkan dashboard yang di katakan bermasalah oleh Mr Low dengan apa yang dapat dilihat oleh branch. Ralit mendebug code,handphonenya berbunyi lagi, lalu segera di capai handphonenya dan membaca whatapps yang di hantar oleh Syed Uqail Hakimi.

"Okla...kopak i kalau i ada 4 isteri macam you..."

"Silakan ada i kisah...hehehe" Muka Syed Uqail Hakimi berubah merah padam membaca jawapan dari Umairah. Marah rasa hati.

"Aku punya handsome..idaman malaya tak kan dia tak jatuh cinta kat aku kot....susahnya perempuan ini...emmm..jatuh hati kah aku kepadanya...hahaha....jatuh cintakah aku dengannya..ooooo...tidak...baru seminggu...aaaa...tak boleh jadi ni.."Gumam Syed Uqail sendirian di dalam hati.

Perkahwinan yang diikat atas desakan keluarga tanpa ada perasaan cinta antara mereka menjadikan mereka, suami isteri hanya sekadar di atas kertas.

"You nak masak apa?..nanti i belikan barang. kita jumpa kat rumah je la nanti. Syed Uqail Hakimi membalas whatapps Umairah.

"I inform you later..let me think first..." balas Umairah yang sibuk menyiapkan tugasan yang tertangguh.


9 comments: